Terugkijken: de KNAW-discussiebijeenkomst over Massive Open Online Courses

9 april 2014

Zijn de Massive Open Online Courses (MOOC's) een zegen voor het hoger onderwijs in Nederland? Als het aan de minister van OCW, Jet Bussemaker, ligt, zijn MOOC’s de toekomst van het hoger onderwijs. In januari van dit jaar kondigde de minister aan dat universiteiten en hogescholen studiepunten mogen toekennen wanneer studenten succesvol online collegereeksen of MOOC’s afronden en ze stelde er 1 miljoen euro voor beschikbaar.

Tijdens de KNAW-discussiebijeenkomst op 8 april 2014 ging sprekers in op de huidige stand van zaken van MOOC's; zij schetsten kansen en uitdagingen, plaatsten (kritische) kanttekeningen en ze reflecteerden op de organisatorische en onderwijsvraagstukken van MOOC’s, waarbij zij putten uit eigen ervaringen. 

Videoregistratie door Webcolleges UvA

icon_banner_video_bruin.gif

Presentaties

Arie den Boon (Coördinator MOOC’s, Universiteit van Amsterdam)
icon_downl_generiek.gifHet perspectief van de gebruiker

José van Dijck (hoogleraar Comparative Media Studies, Universiteit van Amsterdam)

Ewout Frankema (Wageningen UR)

Timo Kos (TU Delft, Khan Academy NL) - Businessmodellen van MOOC’s en online-onderwijs

Gideon Shimshon (Universiteit Leiden, Directeur Centre for Innovation Den Haag)
icon_downl_generiek.gifMOOC's voorbij de hype: excellentie in onderwijs en onderzoek

Fred Mulder (Universiteitshoogleraar, UNESCO OER-leerstoel, Open Universiteit)
icon_downl_generiek.gifOpening up Education with OER and MOOCs: een internationaal perspectief

(Van enkele sprekers zijn (nog) geen presentaties beschikbaar.)

Ana Albero