Winnende werkstukken KNAW Onderwijsprijs over emancipatiedilemma’s, valse herinneringen en het simuleren van leven

28 mei 2015

De winnende werkstukken van de KNAW Onderwijsprijs, de prijs voor de beste twaalf vwo-profielwerkstukken van Nederland, gaan onder meer over het effect van kinderopvangtoeslag op de arbeidsparticipatie van vrouwen, de invloed van fictieve krantenartikelen op het geheugen en de vraag wat leven nou eigenlijk is.

Ook heeft de inzet van de leerlingen dit jaar een muziekstuk opgeleverd gebaseerd op de dierenverhalen van Toon Tellegen. De KNAW ontving voor deze editie 414 profielwerkstukken van 180 verschillende scholen. De prijsuitreiking is op dinsdag 9 juni bij de KNAW in Amsterdam.

Beeld 2015 Onderwijsprijs 2015Download het beeld van de KNAW Onderwijsprijs in hoge resolutie (jpg)

Politieke en sociaal-maatschappelijke relevantie

De winnaars van de KNAW Onderwijsprijs hebben dit jaar lef getoond. Zo verwijzen Annick Buitenhek en Samira Nederhof in hun werkstuk naar een ‘wankelend overheidsbeleid’ dat volgens hen de arbeidsparticipatie van moeders met jonge kinderen negatief beïnvloedt. Tim Trussner richtte zijn pijlen op de essentie van ons bestaan. Hij programmeerde kunstmatig leven met een computerprogramma. En Elise Wessels en Birte Zuidinga lieten zien hoe suggestieve krantenartikelen kunnen leiden tot herinneringsvervalsing.

Ook bruisten de knappe koppen weer van creativiteit. Zo leidde het profielwerkstuk Het verhaal van de Muziek tot het componeren van een nieuw muziekstuk. De inspiratie haalde Tim Povel uit twee verhalen van Toon Tellegen en een muziekstuk van Hector Berlioz. Na de analyse werden deze samengevoegd tot één verhaallijn die het leidmotief vormde voor zijn compositie. Het schoolorkest heeft zijn werk tot leven gebracht.

Nieuwe puntentelling meerkamp en herwaardering Black-Scholes-model

De jury waardeerde de inventiviteit van de profielwerkstukken. Zo ontwierpen Hanna Knotnerus en Carine Candel twee nieuwe formules om de uitslag van de atletiekmeerkamp voor vrouwen beter te kunnen meten dan de geldende IAAF-methode, Gijs de Bruin en Emiel Hoefkens gingen op ‘ontdekkingstocht’ in de financiële wiskunde. Ze onderzochten aan de hand van het Black-Scholes-model hoe je iets kunt waarderen wat je nu koopt, maar waarvan je de waarde pas in de toekomst kent. De methode wordt gelinkt aan de financiële crisis. Maar volgens de knappe koppen is de crash vooral te wijten aan het niet-onderkennen van de tekortkomingen van Black-Scholes.

Opmerkelijke winnaars

Het Hermann Wesselink College en het 4e Gymnasium uit Amsterdam slepen dit jaar voor de vierde keer op een rij de KNAW Onderwijsprijs in de wacht. Ook het St. Ignatiusgymnasium valt voor de derde keer in de prijzen. In totaal hebben vijf van de twaalf winnende scholen al eerder een prijs behaald. Helemaal bijzonder is dat Sven Aerts van het 4e Gymnasium als begeleidend docent voor de derde maal een winnend profielwerkstuk heeft begeleid.

Over de KNAW Onderwijsprijs

De KNAW Onderwijsprijs bekroont de twaalf beste vwo-profielwerkstukken van Nederland en wordt op 9 juni voor de zevende keer uitgereikt. De KNAW Onderwijsprijs is onderscheidend in Nederland door de hoge kwaliteitseisen die een jury van topwetenschappers stelt en doordat de prijzen niet alleen de leerlingen belonen, maar ook de begeleidende docenten en hun scholen. De winnende leerlingen ontvangen een studiebeurs van 1500 euro, bestemd voor hun eerste collegejaar. Voor de begeleidende docenten is de prijs een gezamenlijk cultureel weekend in een Europese stad en de scholen krijgen een plaquette.