Barbara Visser

Barbara Visser heeft de Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Kunst 2008 ontvangen voor 'haar foto- en videowerk dat opvalt door een rijke verscheidenheid aan thema's en verschijningsvormen, steeds met haar eigen signatuur'.

Barbara VisserDe foto's, video's en installaties van Barbara Visser worden gekenmerkt door het ontregelen van verwachtingspatronen - soms heel direct, soms heel subtiel. Vervreemding van de werkelijkheid en het bevreemdende van de werkelijkheid zijn zeker geen onbekende thema's in de kunst van vandaag, maar Barbara Visser hanteert ze in haar werk op een heel eigen, creatieve wijze en met een grote visuele overtuigingskracht. Voor A Day in Holland/Holland in a Day (2001) bijvoorbeeld, schminkte ze Nederlandse acteurs om tot Japanners en legde ze vast in het Holland Village in Nagasaki. Het resultaat: Nederlanders in Japan die eruitzien als Japanners in Nederland.
Eerder al had ze het mes gezet in de bekleding van een bank van Martin Visser, zoals Lucio Fontana dat met zijn doeken deed. Ook andere designmeubelen van beroemde ontwerpers werden vernield en raakten zo hun bedoelde functie kwijt, om als kunstwerk voort te leven (Detitled 2000).
Aandacht trok ze met een fotoserie (The World Belongs to Early Risers, 2002) van een middellandsezeebadgast, die geniet van de zon terwijl verderop een aangespoelde vluchteling wordt gefotografeerd.
Barbara Visser maakte ook toekomstige ansichtkaarten, en liet een actrice haar lezing voordragen via een oortje waar ze zelf in sprak. De opnames daarvan gebruikte ze weer voor een volgend werk (Lecture on lecture with actress, 2004), met een andere actrice, die meer op haar leek. Verschillende werkelijkheden, originelen en kopieën zijn terugkerende thema's bij Visser.

Over de laureaat

Barbara Visser (geboren in Haarlem in 1966) volgde tussen 1985 en 1991 de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Tussendoor bezocht ze de fameuze Cooper Union in New York, en in 1998 ging ze voor een jaar naar de Jan van Eyck Academie in Maastricht.
Inmiddels heeft ze zowel binnen als buiten Nederland flink naam gemaakt. Haar werk is onder andere opgenomen in de collectie van het Stedelijk Museum in Amsterdam, het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem, het Gemeentemuseum in Den Haag, het Frans Hals Museum in Haarlem en Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Verder nam ze deel aan tentoonstellingen in Tokyo, Antwerpen en Auckland, en exposeerde ze bij het Büro Friedrich in Berlijn en de Biënnale van Sao Paulo.
Onder de titel Vertaalde Werken/Translated Works 1990-2006 was er in Museum De Paviljoens in Almere een overzichtstentoonstelling, waarbij ook een publicatie hoorde: Barbara Visser is er niet.
Barbara Visser ontving eerder onder meer de Charlotte Köhler Prijs (1996), de Prijs Jonge Belgische Schilderkunst (1999) en de David Roëllprijs (2007).