Daan van Golden

Daan van Golden heeft de dr. A.H. Heinekenprijs voor de Kunst 2004 ontvangen 'voor zijn veelzijdigheid als beeldend kunstenaar en zijn gave om steeds opnieuw de kunst in een nieuwe context te plaatsen'.

52.jpgHet werk van Daan van Golden bestrijkt een tijdsbestek van meer dan veertig jaar, een periode in de moderne kunst die grote veranderingen te zien heeft gegeven, waarmee Van Golden zich op een boeiende en complexe manier verhoudt. Vooral de bijzondere wijze waarop hij zijn schilderijen, foto's en andere werken presenteert in tentoonstellingsinstallaties en publicaties, die daarmee zelf weer kunstwerken worden, wordt ook door opeenvolgende generaties kunstenaars hoog gewaardeerd.
Van Goldens vroegste werk was abstract-expressionistisch. In 1963 in Japan maakte hij vrij plotseling de stap naar uiterst nauwkeurig in lakverf uitgevoerde schilderijen die patronen van textiel en verpakkingspapier vertonen. Dat gebruik van bestaande commerciële producten verraadt invloed van de toen opkomende pop-art, maar bij Van Golden krijgen de ontleningen een tijdloze elegantie en kwaliteit. Het werk van daarna is qua beeld zeer uiteenlopend, met alle mogelijke motieven uit zowel de hoge als de lage cultuur. Vaak ziet Van Golden in beelden andere beelden, zoals bij zijn schilderij Pollock uit 1991, waarin hij een detail van een abstract schilderij van Jackson Pollock uitvergroot zodat het de suggestie oproept van een dier figuur. Zijn foto's, vaak op reis genomen, bevatten ook veel autobiografische elementen, zoals de series die het opgroeien van zijn dochter Diana van baby tot volwassene documenteren.
In 1968 werd Van Golden uitgenodigd voor de Documenta 4 in Kassel, waar hij bestaand en nieuw werk combineerde in een intrigerende schilderkunstige installatie, hetgeen hij bij volgende tentoonstellingen herhaalde. Ook voerde hij werken in situ uit. In 1987, in het kader van de tentoonstelling Century 87, bedekte Van Golden de paden in de Hortus Botanicus te Amsterdam met blauwe kiezelstenen, waarbij hij zich liet inspireren door het rivierengebied Agua Azul in Mexico. Halverwege de jaren negentig richtte hij delen in van het buiten- en binnenplein van het Institute of Social Studies in Den Haag.

Over de laureaat

Daan van Golden (Rotterdam, 1936) woont en werkt in Schiedam. Na de ambachtsschool volgde hij de Rotterdamse Academie voor Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen (afdeling schilderen en grafische technieken) en werkte hij als etaleur bij De Bijenkorf. De jaren tussen 1963 en 1965 bracht hij in Japan door. Sindsdien heeft hij heel veel gereisd, met langdurige verblijven in onder meer Marokko, India, Indonesië, Noord- en Zuid-Amerika, wat zijn neerslag heeft gevonden in zijn werk.
Grote solotentoonstellingen had hij in 1982 in Museum Boijmans van Beuningen (Daan van Golden - Overzichtstentoonstelling 1963-1982) en in 1991 in het Stedelijk Museum in Amsterdam (Daan van Golden - Works 1962-1991). Tijdens de Biënnale van Venetië in 1999 exposeerde hij in het Nederlandse paviljoen. In het buitenland had hij solotentoonstellingen in Genève, Dijon, Parijs en Göteborg. Van Goldens werk is tevens regelmatig in Antwerpen te zien bij Galerie Micheline Szwajcer.