Wendelien van Oldenborgh

Wendelien van Oldenborgh

Wendelien van Oldenborgh, beeldend kunstenaar Rotterdam heeft de Dr. A.H. Heinekenprijs 2014 voor de Kunst (100.000 euro, waarvan de helft bestemd is een publicatie en/of tentoonstelling) ontvangen.

Het werk van Van Oldenborgh neemt volgens de jury een unieke plaats in binnen het Nederlandse kunstlandschap in de wijze waarop het actuele maatschappelijk onderwerpen vertaalt in uitzonderlijke, overtuigende en gelaagde kunstwerken. Van Oldenborgh heeft een indrukwekkende staat van dienst met exposities op internationaal vermaarde podia als de Biënnale van Sao Paulo (2010) en Biënnale van Istanbul (2009).

Kunst

Het werk van Van Oldenborgh ontsluit delen van onze werkelijkheid die elders in het publieke leven op de achtergrond blijven. We zien een wereld die op televisie en in de krant vaak verscholen blijft. Een al wat ouder voorbeeld hiervan is Sound Track Stage, onderdeel van de serie A Certain Brazilianness uit 2006. In dit werk confronteerde ze vertegenwoordigers van twee subculturen, Gabber en Hip-Hop, met elkaar door ze zowel muzikaal als verbaal met elkaar te laten sparren. De confrontatie vond plaats in Museum Boijmans van Beuningen en is gelijktijdig professioneel gefilmd en vertoond. Zowel in de publieke opname als in de film zelf toont ze de subculturen niet als zwart en wit, maar als complexe systemen waarin overeenkomst en verschil op subtiele wijze in elkaar overlopen.

Onderscheidend in het werk van Van Oldenborgh is daarbij de kunde om een dialoog op te bouwen tussen een nauwkeurig gekozen sociaal of historisch thema, een ruimte, en film of fotografie. Dit komt duidelijk naar voren in een recenter werk als Après la reprise, la prise (2009). Daarin richt Van Oldenborgh zich op twee werknemers van een oude spijkerbroekenfabriek in Noord-Frankrijk, die een doorstart als acteur hebben gemaakt. De twee vrouwen vertellen hun levensverhaal aan een groep Mechelse leerlingen uit het beroepsonderwijs die vlak voor hun afstuderen staan. Het werk bestaat uit dia’s en geluidsfragmenten van de ontmoeting die tot een gestructureerd 'script' werden omgewerkt, getoond in een speciaal daarvoor ontwikkelde ruimte. De twee generaties van werkers die in beeld en klank samenkomen, roepen vragen op over verschuivingen in zowel de industrie als demografisch. De zeer gemêleerde groep studenten wordt gespiegeld met en verschilt van de oudere blanke werknemers die op onverwachte wijze door hun theaterwerk in de ‘creatieve’ economie zijn beland. Zo ontstaat een samenspel waarin beeld en geluid niet een verhaal illustreren, maar met elkaar in dialoog treden. Beeld en geluid houden een eigen zeggenschap ten opzichte van het verhaal. De kijker wordt uitgedaagd om de wereld niet alleen (verhalend) te bevatten, maar om, door te kijken, een bekend verhaal op een andere manier te begrijpen. Juist deze subtiele kwaliteit markeert het bijzondere kunstenaarschap van Van Oldenborgh.

Persfoto's

Persfoto's James McClelland

Download een foto van hoge resolutie van onze Flickr-pagina's. Vermeld bij gebruik van de portretfoto: Jussi Puikkonen/KNAW. Neem bij de foto's van de werken van Van Oldenborgh de beschrijving zoals erbij vermeld over.