Jan-Benedict Steenkamp en Michel Wedel

De hoogleraren marketing Jan-Benedict Steenkamp en Michel Wedel hebben de Dr. Hendrik Muller Prijs voor de Gedrags- en Maatschappijwetenschappen 2005 ontvangen.

Volgens de Akademie hebben Steenkamp en Wedel Nederland op de kaart gezet van het internationale, wetenschappelijk onderbouwde marketingonderzoek. Met hun onderzoek hebben ze het imago en de status van het vak marketing sterk verbeterd en het vakgebied op academisch niveau gebracht.

Volgens de jury betekent de toekenning van de prijs aan Jan-Benedict Steenkamp en Michel Wedel niet alleen een erkenning van deze twee uitzonderlijke wetenschappers, maar ook een erkenning van het vakgebied van de marketing.

Over de laureaten

Prof. dr. ir. J.E.B.M. Steenkamp (1959) is researchhoogleraar Marketing bij CentER, Center of Economic Research, GfK hoogleraar International Marketing Research en hoogleraar internationale marketing bij de Tias Business School van de Universiteit van Tilburg. Hij studeerde economie en business administration aan Wageningen Universiteit, waar hij in 1989 ook promoveerde. Steenkamp houdt zich vooral bezig met nationaal en internationaal onderzoek naar verschillende aspecten van marketingstrategie en onderzoeksmethodologie. Steenkamp geldt als een toonaangevend onderzoeker op zijn vakgebied. Hij publiceerde meer dan honderd artikelen in belangwekkende wetenschappelijke tijdschriften. Hij hoort bij de top drie van meest geciteerde en bij de top vijf van meest productieve wetenschappers in Nederland.

Prof. dr. M. Wedel (1957) is ere-hoogleraar Marktonderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen en bezet de Dwight F. Benton Chair of Marketing aan de Steven M. Ross School of Business van de Universiteit van Michigan in Ann Arbor, Verenigde Staten. Hij is als bioloog en statisticus afgestudeerd en promoveerde in 1990 op het vakgebied marketing aan de Wageningen Universiteit. Wedels interesse gaat in het bijzonder uit naar methoden en technieken van marktonderzoek en de toepassing van statistische en econometrische methoden op marketingproblemen, bijvoorbeeld op het gebied van visuele aandacht voor marketinguitingen. Zijn onderzoek is doorgaans multidisciplinair van opzet. Zijn meer dan honderd artikelen zijn meer dan duizend keer geciteerd en zijn niet alleen verschenen in gezaghebbende internationale tijdschriften op het gebied van de marketing, maar ook op het gebied van econometrie, psychometrie en statistiek.