Op uitnodiging

Dispuutsavond KNAW, De Jonge Akademie en Akademie van Kunsten

Datum:
20 maart 2018 van 18:30 tot 21:30 uur
Locatie:
Trippenhuis KNAW, Kloveniersburgwal 29, 1011 JV Amsterdam
Contact:
Telefoon:
020 551 0782
Voeg toe:

Hoe koesteren we de nationale cultuur? Welke andere vormen van promoveren zijn er? Wat is het verband tussen publieke instellingen en private prikkels? Deze en andere vragen komen aan bod tijdens deze Dispuutsavond.

Deelname

De dispuutsavond is een besloten bijeenkomst voor leden van de KNAW, De Jonge Akademie en de Akademie van Kunsten. Elk dispuut biedt plaats aan maximaal 12 deelnemers - deelname is op volgorde van aanmelding.

Tijdens deze avond komende de volgende disputen aan de orde.

Dispuut 1

Koester de nationale cultuur - maar hoe? 

Inleidingen door Micha Hamel (Akademie van Kunsten) en Lotte Jensen (De Jonge Akademie)

Hoe kunnen we trots zijn ten aanzien van onze cultuur en ons erfgoed, zonder daarbij in superioriteitsagenda’s te belanden?

Micha Hamel
Wat is de bron van onze trots op onze cultuurproducten?

Lotte Jensen
Er is alle reden om trots te zijn op ons culturele erfgoed. Wie dat stelt, loopt al snel het risico voor nationalist te worden uitgemaakt. Pleitbezorgers van het Nederlands in het academisch onderwijs, lopen eveneens het risico van politieke nostalgie te worden beschuldigd. Hoe kunnen we daar het best mee omgaan?

Dispuut 2

Andere vormen van promoveren 

Inleidingen door Jurgen Bey (Akademie van Kunsten) en Rutger van Santen (KNAW)

Jurgen Bey
Daar waar de verbeelding heerst, is het de vraag in welke taal het promoveren haar wijsheid brengt.

Rutger van Santen
Is ontwerpen binnen de technische wetenschappen een wetenschappelijke activiteit?

Dispuut 3

Publieke instellingen; private prikkels 

Inleidingen door Wendelien van Oldenborgh (Akademie van Kunsten) en Arjen van Witteloostuijn (KNAW)

Wendelien van Oldenborgh
Er is een hype van prijzen op de kunstmarkt en tegelijkertijd een gedwongen afstand van het idee van de collectieve inspanningen. Hierdoor worden musea geconfronteerd met samenwerkingen waarin het collectief vergaarde bezit wordt beheerd en uitgebreid in een onnavolgbare combinatie van private interesses en publieke ondersteuning. 

Arjen van Witteloostuijn
Het hoger onderwijs worstelt in toenemende mate met de spanning tussen publieke regelgeving enerzijds en private marktconcurrentie anderzijds. Wat zijn de implicaties van deze tegenstrijdige en vaak perverse prikkels voor het hoger onderwijs, met name bestuur en werkvloer?

Dispuut 4

Authenticiteit in kunst en wetenschap

Inleidingen door Joris Dik (De Jonge Akademie) en Koen Ottenheym (KNAW)

Joris Dik
Bijdrage volgt nog.

Koen Ottenheym
In de westerse cultuur is er vaak sprake van een soort 'verering van relieken' bij het streven naar het materiële behoud van het 'originele' kunstwerk/ gebouw. Deze opvatting is echter niet universeel. In de oosterse wereld is eerder het behoud of herstel van het concept bepalend voor de authenticiteit: De essentie van een kunstwerk/gebouw  ligt immers ook in het ontwerp, in het artistieke concept. De materiële vervanging van onderdelen tast volgens die gedachte de authenticiteit niet aan.