Wiskunde en statistiek in het voortgezet onderwijs

Datum:
24 mei 2022 van 19:00 tot 20:30 uur
Locatie:
KNAW Trippenhuis - Kloveniersburgwal 29
Telefoon:
020 551 0782
Voeg toe:

De wiskunde heeft zich ontwikkeld van de taal van de natuur tot de taal van de maatschappij. Tijdens deze bijeenkomst bespreken experts wat hiervan de gevolgen zijn voor de wiskunde die wij onderwijzen, met speciale aandacht voor kansrekening en statistiek. Toeval en onzekerheid zijn relatief nieuwe paradigma's in het onderwijs. De combinatie van harde wiskunde en menselijke intuïtie is lastig. En niet alleen leraren worstelen ermee. Wat zouden kinderen op de middelbare school moeten leren?

Decoratieve afbeelding: leerling doet wiskunde op schoolboord voor de klas

Programma

  • Jan Karel Lenstra, CWI-fellow, voorzitter PWN-commissie Onderwijs - De taal van de maatschappij
    Wiskunde is onmisbaar voor het oplossen van problemen op het gebied van natuur en techniek, logistiek en finance, en gezondheid en klimaat. Vervolgopleidingen doen een steeds groter beroep op de wiskunde: iedereen modelleert en rekent. Wat betekent dat voor het onderwijs? Ik breng de ontwikkelingen in kaart.

  • Casper Albers, hoogleraar toegepaste statistiek en datavisualisatie, Rijksuniversiteit Groningen - De toekomst van het statistiekonderwijs
    In het voortgezet onderwijs is statistiek ondergebracht in het wiskundecurriculum. De afgelopen tijd is er regelmatig discussie over wijzigingen in het schoolcurriculum, mede ingevoerd door het werk van curriculum.nu. Wat is de essentiële kennis op statistiekgebied die elke scholier ‒ ongeacht schoolniveau ‒ zou moeten leren? Hoe moeilijk moeten we het maken voor 6vwo’ers? Wat gaat er op dit moment goed en niet goed? Hoe kan het beter?

  • Paul Drijvers, wetenschappelijk directeur Freudenthal Instituut, hoogleraar didactiek van de wiskunde, Universiteit Utrecht - Statistiek en didactiek
    Statistiek is soms moeilijker dan het lijkt als je de glossy infographics in de media ziet. Maar wat is er eigenlijk lastig aan? Welke kant moet het op met het statistiekonderwijs, gelet op de overflow aan informatie waaraan we allemaal dagelijks worden blootgesteld? Hoe verhouden zich begrippen als statistische geletterdheid en data literacy tot de meer conventionele inhouden van statistiekcurricula?

  • Discussie

Deze bijeenkomst wordt voorgezeten door Marjan Botke, vakdidacticus wiskunde bij de Technische Universiteit Delft en docent wiskunde aan het Erasmiaans Gymnasium.