Serie KunstKennis

Writing Worlds: Debat over creatief schrijven in de wetenschap

Datum:
22 februari 2018 van 19:30 tot 23:00 uur
Locatie:
Literair Theater Perdu, Kloveniersburgwal 86, 1012 CZ Amsterdam
Contact:
Telefoon:
020 551 0782
Voeg toe:

Wat hebben kunstenaars aan samenwerking met academische auteurs? Wat kunnen kunstenaars en wetenschappers leren van verschillende schrijfvormen, zoals poëzie, proza en science fiction? Wetenschappers van ARIAS en leden van de Akademie van Kunsten kijken wat zij van elkaar kunnen leren op het gebied van artistiek en academisch schrijven.

Anders dan in landen als Groot-Brittannië en de Verenigde Staten wordt er weinig aandacht besteed aan creatief schrijven in Nederlandse bacheloropleidingen. Zelfs in het debat over artistiek onderzoek is creatief schrijven lang een ondergeschoven kindje geweest. Pas nu krijgen hybride schrijfvormen meer aandacht. Deze avond helpt kunstenaars en wetenschappers om op nieuwe manieren te schrijven, zowel binnen de academische wereld als binnen de kunst.

Met

  • Maria Barnas, dichter en beeldend kunstenaar
  • Maria Fusco, schrijver
  • Tine Melzer, grafisch kunstenaar en redacteur
  • Miriam Rasch, filosoof en literatuurwetenschapper


Moderatie: Christa-Maria Lerm-Hayes en Diederik Oostdijk

De voertaal van deze bijeenkomst is Engels.

Aanmelden

U bent van harte welkom. Deelname is gratis, maar aanmelding is verplicht via het aanmeldingsformulier.

Over KunstKennis

Wat kan de wetenschap leren van de kunst (beeldende kunsten, podiumkunsten, literatuur, architectuur, muziek, enz.)? Maar ook andersom: wat kan de kunst leren van de wetenschap? De KNAW en ARIAS organiseren samen een reeks van vier avonden waarin kunstenaars en wetenschappers aan de hand van presentaties, voorstellingen en lezingen ingaan op de manier waarop kunstkennis fungeert op het snijvlak van kunst en wetenschap.

De onderwerpen zijn heel gevarieerd: van nieuwe manieren van schrijven tot nieuwe concepten van welzijn, experimentele vormen voor het onderzoeken van grote vragen op het gebied van klimaatverandering en onderwijsexperimenten.