Masterclass

Yasmin Haskell: Passies voor en van het leren in de vroegmoderne tijd

Datum:
9 november 2018 van 12:00 tot 14:15 uur
Locatie:
KNAW, Trippenhuis, Kloveniersburgwal 29, 1011 JV Amsterdam
Contact:
Telefoon:
020 551 0859
Voeg toe:

Welke rol speelden emoties (/passies) in onderwijs en wetenschap in de vroegmoderne tijd, en welke emoties of temperamenten werden in de vroegmoderne tijd met name geassocieerd met wetenschappers en onderzoekers?

Op welke manier verschilde de emotionele ervaring van de scholier/wetenschapper/onderzoeker uit die tijd van die uit eerdere periodes? En welke opvattingen had men over hoe emoties op verschillende plaatsen en in verschillende contexten een positieve dan wel negatieve invloed hadden op leren of intellectuele bezigheden? 

De deelnemers van deze masterclass kunnen kennismaken met de emoties in het vroegmoderne klaslokaal, de universiteit en de Republiek van Letteren. Van de geniale melancholie van Marsilio Ficino tot de melancholische hypochondrie van de late Renaissance, van de in Duitstalige landen betreurde ondeugden van de onderlegden, tot de beroepsrisico's van het leren die de arts Samuel Tissot behandelde in zijn inaugurele rede aan de Université de Lausanne, over de 'Gezondheid van wetenschappers'. Onderwerpen die aan de orde kunnen komen zijn nieuwsgierigheid, bibliomanie, reislust, ambitie, trots, woede, uitzonderlijke bewondering voor autoriteiten en... luiheid!

Aanmelden

De master class is volgeboekt. Aanmelding is niet meer mogelijk.

Yasmin Haskell

20181109-erasmuslecture-Yasmin-Haskell-eigenfoto

Yasmin Haskell, FAHA, is Chair of Latin en de directeur van de  Institute of Greece, Rome and the Classical Tradition aan de University of Bristol, VK. Van 2003-2016 was zij Cassamarca Foundation Chair in Latin Humanism aan de University of Western Australia in Perth. Ze is Partner Investigator (voorheen Foundation Chief Investigator) in het Australian Research Council Centre of Excellence for the History of Emotions: 1100-1800.

Haskell heeft monografieën, artikelen, en geredigeerde uitgaven op haar naam staan over neo-Latijnse poëzie, de receptie van klassieke auteurs, de Latijnse cultuur van de vroegmoderne Jezuïeten, Latijn in de Verlichting en de geschiedenis van psychiatrie en emoties, waaronder  Loyola’s Bees: Ideology and Industry in Jesuit Latin Didactic Poetry (Oxford: British Academy en Oxford University Press, 2003), Prescribing Ovid: The Latin Works and Networks of the Enlightened Dr Heerkens (Londen: Bloomsbury, 2013), Diseases of the Imagination and Imaginary Disease in the Early Modern Period (Turnhout: Brepols, 2011), (met Juanita Ruys), Latinity and Alterity in the Early Modern Period (Tempe, AZ en Turnhout: Arizona Center for Medieval and Renaissance Studies en Brepo), en (met Raphaële Garrod), Changing Hearts: Performing Jesuit Emotions Between Europe, Asia and the Americas (te verschijnen bij Brill, Leiden, 2018). 

Voorlopige bibliografie:

  • S. Kivistö, The Vices of Learning: Morality and Knowledge at Early Modern Universities, Leiden 2014
  • P. Hummel, Moeurs érudites: Etude sur la micrologie litteraire (Allemagne, XVIe-XVIIIe siecles), Genève 2002.
  • Y. Haskell, ‘Physician heal thyself!' Emotions and the Health of the Learned in Samuel Auguste André Tissot (1728-1797) en Gerard Nicolaas Heerkens (1726-1801)', in Henry Martyn Lloyd (ed.), The Discourse of Sensibility: The Knowing Body in the Enlightenment (Springer, 2013), pp. 105-24.