Masterclass

Zijn verkoopcijfers belangrijk? Reputatie en populariteit in de vroegmoderne boekenwereld.

Datum:
27 augustus 2018 van 10:00 tot 12:00 uur
Locatie:
KNAW, Trippenhuis, Kloveniersburgwal 29, 1011 JV Amsterdam
Contact:
Telefoon:
020 551 0767
Voeg toe:

Masterclass door Andrew Pettegree. Deze masterclass is onderdeel van het Akademie Colloquium Reputation Cultures in Early Modern Europe op 27 en 28 augustus 2018.

Alle auteurs maken zich druk om hun verkoopcijfers, zelfs als ze nauwelijks iets aan hun boeken verdienen, zoals in de begintijd van de boekdrukkunst. In de hedendaagse boekenwereld is er geen duidelijke relatie tussen verkoopcijfers en literaire reputatie.

Ook voor de vroegmoderne tijd geldt dat de relatie tussen verkoopcijfers en reputatie nader onderzoek verdient, al was het maar vanwege de invloed daarvan op ons inzicht in de samenlevingen die we bestuderen. Als we boeken van eeuwen geleden uitkiezen om te bestuderen, kiezen we die dan omdat ze indertijd belangrijk werden gevonden of omdat ze aansluiten bij onze huidige ideeën? En hoe kunnen we weten welke boeken in het verleden het meest gewaardeerd werden? Over dit soort lastige vragen – vooral lastig omdat ze zo gemakkelijk worden genegeerd – gaat deze workshop.

Andrew Pettegree

Andrew Pettegree is hoogleraar moderne geschiedenis aan de University of St. Andrews (Verenigd Koninkrijk).

Ter voorbereiding

  • Owen Gingerich, The Book Nobody Read: Chasing the Revolutions of Nicolaus Copernicus (London: Penguin, 2005)
  • Andrew Pettegree en Arthur der Weduwen, What was published in the seventeenth-century Dutch Republic?, Livre. Revue Historique (2018)
  • Flavia Bruni en Andrew Pettegree, Lost Books. Reconstructing the Print World of Pre-Industrial Europe (Leiden: Brill, 2016) 

Gelieve ook het volgende document te lezen en voor te bereiden ter bespreking: 

  • Catalogus variorum & insignum librorum incompactorum (Amsterdam: Abraham en Petrus van Someren, 1685). Verkrijgbaar bij Book Sales Catalogues Online