Jouw onderzoek en sociale media: Hoe interesseer je een groter publiek voor je onderzoek?

Twitter, Instagram, LinkedIn, bloggen: allemaal leuk, maar kan je het ook gebruiken om een inhoudelijke boodschap over te brengen? Of om je onderzoek onder de aandacht te brengen van niet-vakgenoten of een groot publiek? Met een goed gekozen strategie is het effectiever, makkelijker vol te houden en ook nog eens veel leuker!

Doelgroep

De training is vooral gericht op promovendi in het laatste jaar van hun traject en op postdocs. Onderzoekers uit alle vakgebieden zijn welkom.

Programma

De workshops zijn praktisch van aard met veel opdrachten en werken in kleine groepjes.

Workshop 1

  • Korte introductie op diverse sociale media. Welk medium past bij jou? Wat doe je al? Wat gebruik je? En waarom (niet)?
  • Waarom zou je als onderzoeker sociale media gebruiken? Welke doelgroep wil je bereiken? Welk medium past daarbij?
  • Welke onderwerpen passen bij jou, waarover wordt je enthousiast?;
  • Oefenen met het maken van korte beeld- en tekstberichten. Het accent ligt daarbij op creatief schrijven, snel beginnen met schrijven, storytelling.

Hierna ga je zelf thuis verder met het schrijven van een blog of enkele korte berichten. Je stuurt het in zodat je feedback kunt krijgen van de trainer.

Workshop 2

  • Bespreken van algemene leerpunten n.a.v. het huiswerk. Je krijgt individuele feedback van de trainer op je huiswerk.
  • Ter plekke herschrijven met tips van de trainer. Feedback geven aan elkaar.
  • Eventueel een begin maken met een nieuwe blog, of andere nieuwe berichten schrijven.
  • Vaststellen Persoonlijke actiepunten. Waarvoor wil je tijd vrijmaken? Hoe past het in een volle agenda? Welke stappen ga je zetten?

Praktische informatie

  • Duur: 2 bijeenkomsten van 13.00-16.30 uur, met een korte schriftelijk intake en een tussentijdse opdracht van 3-4 uur
  • Data: 11 mei en 27 mei 2021 
  • Taal: Engels
  • Locatie: Online
  • Groepsgrootte: maximaal 10 personen

        Mocht je deze training willen volgen, dan kun je dat kenbaar maken via Workforce.