Ga direct naar: navigatie
Ga direct naar: inhoud
8nov

31e Gondalezing door Saskia Kersenboom: Bhoga Shakti - De stille getuige van het leven van devadasi’s

Een reis naar de agamische wereld van de devadasi’s. De lezing gaat in op de functie en betekenis van devadasi's. Ter illustratie worden er fragmenten uit hun rituele repertoire ten gehore gebracht. Het gaat om een opname die is gemaakt tijdens veldwerk in de jaren 1977 tot 1988 van de voormalige devadasi Smt. P. Ranganayaki (1914-2005).

  • 8 november 2024
  • 16:00 - 17:30
  • KNAW Trippenhuis - Kloveniersburgwal 29, AmsterdamRoutebeschrijving
Aanmelden

Saskia Kersenboom en Sumati Ram-Mohan

Saskia Kersenboom (Legénd, Hongarije) studeerde in de jaren 1970 Sanskriet bij prof. Gonda (Universiteit Utrecht) en dr. V. Raghavan (University of Madras). Zij combineerde haar studie met veldwerk en volgde opleidingen in Indiase podiumkunsten. Na haar promotie (1984) kon zij met ondersteuning van het fellowship-programma ‘The Lost Generation’ van de KNAW haar onderzoek voortzetten tijdens de economische crisis en de reorganisatie van de studies Indologie in Nederland, en een jaar aan het NIAS (Wassenaar) verblijven om leiding te geven aan haar internationale themagroep ‘Orality vs. Literacy’.

Als hoofddocent Linguïstische Antropologie en Theaterwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam heeft Saskia haar achtergrond in de Indologie ingezet voor geheel nieuwe dimensies van bijvoorbeeld interactieve multimedia, danstheater, museumtentoonstellingen en immaterieel cultureel erfgoed. Dit doet zij tot op de dag van vandaag als oprichter en directeur van Paramparai Arts (Hongarije/India).  

Sumati Ram-Mohan (Boston, VS) is een senior medisch wetenschapper. Sinds haar jeugd bestudeert zij Bharatanatyam in de Valuvur-traditie. In 2017 en 2018 verbleef Sumati voor veldwerk in Tamil Nadu bij Saskia Kersenboom. Zij bestudeert nog altijd het devadasi-erfgoed aan het Paramparai Arts-instituut.

Blijf op de hoogte

Schrijf u in en kies zelf welke nieuwsbrieven u wilt ontvangen.