In deze Uit de Kunst-lezing interviewde Yoeri Albrecht beeldend kunstenaar Jan Dibbets over het wezen van fotografie in relatie tot beeldende kunst.
In deze Uit de Kunst-lezing interviewde Yoeri Albrecht beeldend kunstenaar Jan Dibbets over het wezen van fotografie in relatie tot beeldende kunst.
Volgens Dibbets is fotografie al vanaf de ontdekking in 1839 verkeerd begrepen en heeft de hedendaagse fotografie niets te maken met het ware potentieel van de techniek voor de beeldende kunst. Sinds zijn tentoonstelling La Boîte de Pandore. Une autre photographie par Jan Dibbets, in Musée D’Arte Moderne de la ville Paris in 2016, wordt een scherp debat gevoerd over de definitie van fotografie.
Hierop gaan Albrecht en Dibbets tijdens het interview dieper in. Dibbets voert een krachtig pleidooi voor de fotografie op zich die het beste te vergelijken is met wetenschappelijke fotografie gericht op het steeds grondiger kunnen kijken, zoals bij astronomische of microscopische fotografie, maar waarbij de kijker uiteindelijk loskomt van het bekekene en een vervreemding ervaart. Fotografie kan ons radicaal anders doen kijken en ons achterlaten met de schok dat wat we zien nooit zelf zouden kunnen ervaren.
Jan Dibbets geldt als een van de meest toonaangevende, internationaal succesvolle Nederlandse kunstenaars van de laatste decennia. Vanaf de jaren zestig heeft hij een oeuvre opgebouwd waarin de waarneming en de weergave van ruimte centraal staan.
Foto Jan Dibberts: Still from Towards Photography, 2022. (c) ATM & Peter Schlegel - courtesy of ATM