Ga direct naar: navigatie
Ga direct naar: inhoud
KNAW logo transparant

Huisstijl

De KNAW gebruikt één huisstijl. De elementen van deze huisstijl zijn op deze pagina beschikbaar.

Direct naar

    Logo's

    Hieronder vindt u het KNAW-logo in verschillende verschijningsvormen, evenals de logo's van De Jonge Akademie en de Akademie van Kunsten.

    Logo bij drukwerk

    Als in het drukwerk fotografie wordt gebruikt, wordt een full-colour variant van het logo toegepast. Een PMS-versie van het logo volstaat wanneer er in twee kleuren gedrukt wordt.

    Toepassing van het logo

    Plaats het logo:

    • bij voorkeur positief op een witte of koningsblauwe ondergrond.
    • indien nodig diapositief op een donkerblauwe ondergrond (bij drukwerk).
    • indien nodig diapositief op fotografische ondergrond, maar alleen als de foto weinig contrast heeft.

    Er zijn ook twee diapositieve logo's voor 'extern' drukwerk (dit is drukwerk wat niet in KNAW huisstijl is vormgeveven). Het gaat hier om het normale logo en het compacte logo. Deze diapositieve logo's zijn wit met goud. Gebruik de logo's:

    • op uitingen waar meerdere logo's samen geplaatst worden.
    • nooit logo op een drukke fotografische ondergrond.
    • nooit kleiner dan 6 cm breed bij het normale logo en nooit kleiner dan 2,5 cm breed bij het compacte logo.

    Het compacte logo en het logo voor minimaal formaat zijn niet als downloadbaar bestand beschikbaar. Deze varianten mogen alleen na overleg met de afdeling Communicatie gebruikt worden.

    Logo maatvoering

    Alle logobestanden zijn gemaakt met een corpsgrootte van 100 pt (kleinkapitaal). Het logo mag in zijn geheel geschaald worden. Gebruik het logo niet kleiner dan 6 cm breed, in verband met de leesbaarheid.

    • Standaard logo: bij voorkeur dit logo op een witte ondergrond gebruiken.
    • Logo voor minimaal formaat: alleen als door beperkte ruimte het standaard logo zo klein geplaatst moet worden dat het niet meer leesbaar is. Gebruik dit uitsluitend in overleg met de afdeling Communicatie van KNAW.

    Kleur

    Basiskleuren

    De basiskleuren zijn koningsblauw en goud. Dit zijn de twee kleuren waaruit ook het logo is opgebouwd. Het consequent gebruiken van deze basiskleuren draagt bij aan de herkenbaarheid en de consistente uitstraling van de KNAW.

    Steunkleuren

    Naast de twee basiskleuren is een aantal steunkleuren bepaald. De steunkleuren worden gebruikt om variatie en expressie toe te voegen. Ze kunnen zowel voor typografie als voor illustraties, vlakken en lijnen worden gebruikt. De steunkleuren worden met mate toegepast.

    Lettertypen

    Cambria

    Beeldbepalend voor KNAW is het lettertype Cambria. Alle teksten in drukwerk worden gezet uit de Cambria. De Cambria wordt voor zowel drukwerk, als online en interne kantoortoepassingen gebruikt.

    Corbel

    Het lettertype Corbel zal vooral voor langere tekst op het web gebruikt worden, omdat de Cambria op het beeldscherm in kleine corpsen moeilijker te lezen is.

    Endorsement

    Binnen een merkarchitectuur zijn verschillende strategieën mogelijk. De KNAW heeft gekozen voor een endorsement strategie. Binnen deze strategie worden het corporate merk KNAW en het merk van het zelfstandig onderdeel met elkaar gecombineerd. 

    Binnen de endorsement strategie wordt onderscheid gemaakt tussen sterk- en zwak endorsement:

    • Sterk endorsement: In de huisstijl van het zelfstandig onderdeel is het corporate merk KNAW sterk aanwezig. Deze variant heeft de voorkeur.
    • Zwak endorsement: De huisstijl van het zelfstandig onderdeel staat centraal en het corporate merk KNAW speelt een ondergeschikte rol. Het is slechts aanwezig door een toegevoegde regel als: 'is onderdeel van KNAW', 'een KNAW instituut', etc.

    Blijf op de hoogte

    Schrijf u in en kies zelf welke nieuwsbrieven u wilt ontvangen.