Domein Geesteswetenschappen
Trude Dijkstra
Universitair Docent Boekwetenschap, Universiteit van Amsterdam, Faculteit Geesteswetenschappen
Welke rol had drukwerk in vroege ontmoetingen tussen Europa en Azië? Trude Dijkstra ontwikkelde een innovatieve benadering voor de studie van drukwerk in het zeventiende-eeuwse Europa. Door boekwetenschap te combineren met medische én wetenschapsgeschiedenis, brengt Dijkstra in kaart hoe drukwerk, culturele uitwisseling en intellectuele geschiedenis samenhangen. Zo geeft haar werk inzicht in hoe kennis in verschillende culturen werd verspreid en verankerd door de jaren heen. Dijkstra’s onderzoek leidde tot baanbrekende nieuwe inzichten in vroegmoderne interculturele contacten tussen China en Europa. Met haar innovatieve ideeën verlegt Dijkstra de grenzen binnen haar vakgebied Boekwetenschap.
Anna Moles
Universitair Docent Mediterrane Archeologie en Menselijke Osteoarcheologie, Rijksuniversiteit Groningen, Faculteit der Letteren
Welke impact hebben grootschalige sociale veranderingen op individuele levens en groepen mensen? De integratie in het Romeinse Rijk en de introductie van het Christendom zijn voorbeelden van deze veranderingen. Om op dergelijke vragen antwoord te krijgen onderzoekt archeoloog Anna Moles menselijke skeletresten. Hiervoor werkt zij zowel met natuurwetenschappelijke methoden als met archeologische en historische data. Haar werkveld richt zich met name op het Middellandse Zeegebied, meer specifiek Griekenland. Daarnaast werkt Moles ook aan een onderzoek over middeleeuws Nederland en de Maya-beschaving. Met haar onderzoek slaat ze een brug tussen natuurwetenschap en geesteswetenschappen, en levert ze een historisch perspectief op huidige maatschappelijke vraagstukken, zoals de relatie tussen gezondheid, dieet, leeftijd, gender en sociale status.
Marthe Stevens
Universitair docent, Radboud Universiteit, afdeling Wijsgerige ethiek en politieke filosofie en de Interdisciplinary Hub for Digitalization and Society
Van gezondheidsapps op je telefoon tot leerlingvolgsystemen op basisscholen: de digitalisering van de zorg en het onderwijs is in volle gang. Marthe Stevens bestudeert het gebruik van nieuwe technologie in onze samenleving. Door inzichten uit de techniekfilosofie, kritische data studies, en wetenschap- en techniek studies met elkaar te combineren, reflecteert Stevens op de maatschappelijke gevolgen van technologische innovaties. Haar werk helpt zowel onderzoekers beter te begrijpen hoe digitalisering werkt, als het bredere publiek te laten inzien wat de risico's zijn als grote technologiebedrijven te veel macht krijgen. Zo draagt Stevens werk bij aan verantwoorde digitalisering en het inperken van de invloed van Big Tech op onze levens.