Reading challenges en TikTok
Vraag je een willekeurige volwassene naar ervaringen met lezen op de middelbare school, dan hebben ze daar lang niet altijd een prettige herinnering aan. Dera: ‘Sommige mensen zeggen: ik ben gestopt met lezen na de middelbare school, omdat ik daar werd gedwongen om saaie boeken te lezen. Maar dat beeld mag je niet generaliseren. Als je kijkt naar het leesgedrag, dan zie je dat veel leerlingen in de havo- en vwo-context tot ver in de brugklas met plezier lezen. Vanaf de tweede klas neemt dit al sterk af, terwijl de leeslijst voor het examen pas begint in de vierde klas. Veel jongeren stoppen dus al vóór die zogenaamde ‘leeslijst’ met lezen voor hun plezier, en dat is omdat ze zich met andere dingen gaan bezighouden: lezen is dan geen prioriteit en het is al helemaal niet cool.’
Hoe zorg je ervoor dat lezen dan wel weer op het vizier van de doelgroep komt? Dera: ‘Een onderzoek waar ik enthousiast over ben, gaat over online reading challenges, waarbij deelnemers op online platforms als Goodreads een bepaald aantal boeken in een jaar proberen te lezen. We zien dat deelname aan deze uitdagingen ervoor zorgt dat jongeren meer lezen en dat ze er ook meer over spreken, bijvoorbeeld op sociale media als TikTok. Maar tegelijkertijd lezen sommigen ook vluchtiger, en kiezen ze voor dunne of gemakkelijke boeken. Het halen van de challenge wordt dan belangrijker dan het grondig lezen van het boek.’